четвъртък, 7 февруари 2008 г.

Какво значи голямо и какво значи малко?

Веднага се сещам за Междузвездните войни и репликата на Оби Уан "Винаги има по-голяма риба"...
Та взех да се интересувам първо от въпроса кое е по-голямо. Започнах да се оглеждам и да се ослушвам за големи неща, но накрая стигнах до извода, че за да кажеш дали нещо е голямо или малко трябва да го направиш спрямо нещо. Ето например взех и сравних планетата Земя спрямо Слънцето и открих това:

и да си призная честно ми стана гадно като се замислих аз лично каква част съм от слънчевата система. После взех, че реших да видя колко голяма е всъщност слънчевата ни система и открих това:

и ми стана още по-гадно защото знам простия факт, че само в нашата, ако мога да я нареча така, галактика - Млечен път има само около 160 милиарда звезди, много от които са от класа на Слънцето. Пък те звездите и те имали няква класификация според големината и спектъра на излъчване, та взех аз да се ровя и да разбера аджеба в сравнение с другите звезди колко голямо е Слънцето и вярвайте ми ми стана ама наистина гадно:

имало там някъде разбираш ли в съзвездието Канис Мажорис някаква звездичка дето била най-голямата която е известна досега и това на всичкото отгоре било на около 5000 светлинни години разстояние от земята. Това в километри е около 49196160000000000, обаче понеже това число даже не знам как да го произнеса, учените са взели и са въвели няква по-нормална мерна единица за много голямо разстояние. Та "1 kpc = 1,000 parsecs = 3,259 light-years", казано с прости думи 1 парсек = 0,003259 светлинни години или 30856802500000000000 метра или 30856802500000000 километра, което пак си е на "противомайната си" (това е също толкова далече, колкото е на майната си, само че е в обратната посока!)...та пак си ибало мамата колко е далече.

Та сега колко малко е малкото?

Аз знам, че атомът е малък, но не знаех колко е малък всъщност! Та оказа се, че за да му се измерят масата и диаметъра е необходимо да се викне на помощ математиката, защото още не е измислен уред който да може да мери толкова малки неща. Та оказа се, че пак мерната единица метър и килограм изглеждат смешни например на тази картинка:

та учените взели и кръстили на някой следната мерна единица: "Ангстрьом". Та Един ангстрьом е равен на 0,1 nm (нанометър) или 100 pm (пикометър). Още малко и ще се види с просто око само където в един милиметър се събират около 10000000 атомчета, пък и на всичкото отгоре и трептят толкова бързо, че човешкото око и да се насере нищо не може да керизи. И едно време учените даже са си мислили, че атомът е неделима частица и понеже не са можели да го гледат как се развива са измисляли невероятно налудничави теории. Но да оставим учените в онези времена не е имало интернет и е нямало какво да се прави по цял ден. А зубъра си остава зубър и даже за развлечение и забавление пак зубри. Даже и докато прави секс зубри. Тайно са си пишели едно време формулите като някакви гравюри по дървениите на кушетките и са си преговаряли докато помпат женската.
Да се върнем обаче пак на учените! От нямане на какво да се прави и главно от това, че ги е човъркало разбираш ли "верно ли Атомът е най-малкото възможно нещо?". И понеже пак не става да го видиш взели да използват съвременни изчислителни методи и математически похвати и така взели че стигнали до създаването на атомната бомба. Обаче някой, да му се не види и идиота, е направил атома да не се дели, но наште на инат взели, че му ебали майката и той взел че се расърдил и избухнал със страшна сила. Много ми е интересно някои ден дали като открият начин за верижно разпадане до антиматерия ще го пробват в някоя лехичка или островче. Ама сигурно ще се сетят, че процеса няма да спре докато има материя и, че след експеримента ще остане едно голямо НИЩО и даже мен няма да ме има да пиша глупости в интернет...
Та има и по-малки частици от атома но от тях ми става по-скоро интересно, отколкото гадно защото съм по-голям от тях хи-хи-хи-хи. Айде стига ви толкова глупости!

Няма коментари: